onsdag 23 mars 2011

Tårta med MMF (Marshmallow fondant)

Hejsan Svejsan!

Idag kommer lite om tårtan jag gjorde med MMF (Marshmallow fondant), recept på det hittar ni i mitt inlägg från igår.  Jag valde att göra som en vanlig prinsesstårta fast ha lite hallonsylt i grädden och byta ut marsipanen på mot MMF. 

Det jag började med var att göra ett anslag (tårtbotten). 

Recept:     Ugnstemp 200 grader, varmluft 175 grader

  • 2 Ägg
  • 2 dl Socker
  • 1½ dl Vetemjöl
  • 1 dl Potatismjöl
  • 2 tsk Bakpulver
  • 2 tsk Vaniljsocker
  • 1 dl Vatten
Smörj och bröa en form, vispa ägg och socker poröst. Blanda ihop alla ingredienser förutom vatten i en bunke. Rör ner blandningen i äggsmeten och vattnet. 
Häll smeten i formen och grädda sedan anslaget i nedre delen av ugnen i ca 30 min. 


När anslaget har svalnat skär den i tre lager!
Jag tog en av dom och hade hallonsylt på sen tog jag nästa botten på. På det lagret hade jag vaniljkräm och sen grädde som jag blandade i lite hallonsylt och 1-2 droppar röd karamell färg. Sen den sista botten över det och rundade till toppen lite innan jag bredde över grädde runt om tårtan och på den.

Sen la jag in den i kylen ett tag medan jag tog fram ca 400-500g MMF och Började kavla ut den. Den var väldigt lätt att kavla och det gick bra att kavla den ganska tunt utan att den sprack och gick sönder. När jag hade kavlat ut den så tunt jag ville ha det så tog jag fram tårtan från kylen och la MMF över tårtan. Jämnade till kanterna och skar bort det som stack ut från tårtans kanter. 


Nere vid kanten på tårtan har jag rullat en "tråd" av MMF. 


Tårtan är dekorerad med blommor som jag har gjort i marsipan och sen vita sockerkulor på.


Ja så blev tårtan, den blev väldigt god och gillade hallongrädden bättre än bara grädde.
Bilderna på tårtan kanske inte blev så jätte bra, det vart nåt med kvaliten på bilderna när jag ändrade.
                                                                                        

                                                                                     

                                                                   



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar