tisdag 22 mars 2011

MMF= Marshmallow fondant.

Hejsan Svejsan!

Det här gjorde jag för nån dag sen men tar med det ändå plus vet några stycken som vill se hur det blev.
Jag valde att ha MMF (Marshmallow fondant) på tårtan för ville testa hur det var att arbeta med och hur resultatet blev. Jag gillar inte att hålla på med marsipan så mycket, så ville försöka hitta nåt nytt.


Ja nu är det väl kanske inte alla som vet vad MMF är för nånting, det visste inte jag heller förrän några dagar sedan. Hittade det när jag höll på att titta runt lite på nätet, den går att använda till dekoration, modellering och även att täcka tårtor med som man gör med marsipan.

MMF Recept:    När jag gjorde den här blev det 1 kg MMF.

  • 250g Marshmallows
  • 1 tsk Vatten + lite till Marshmallowsen
  • ca: 6-7 dl Florsocker
  • 1 dl Olja 



Ta en skål och lägg i marshmallowsen med lite vatten och smält dom i micron ca 20 sek. De ska puffa upp och bli mjuka, rör ordentligt i det.


Tillsätt florsocker och vatten tills det inte längre klistrar och oljan. (Jag använde mig av min bakmaskin och blandade ihop allt i den.) Man kan även färga MMF då är det bara ta nån valfri karamellfärg och blanda i.




Ta ut på bakbordet och knåda det sen väl i 5-7 min. 
Förvaring av MMF: plasta in den väl och ha den i rumstemperatur och den håller i ca 3 veckor. Den kan även frysas in! 



Låt den vila i några timmar, sen när man ska arbeta med MMF så pudra underlaget med florsocker eller maizena. Om det skulle behövas kan man ha lite på också. 

Imorgon så kommer bilder och så på tårtan jag gjorde med MMF. 
                                  
              

                              
                                                                                  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar