måndag 28 mars 2011

Formfranska!

Hejsan Svejsan!


Ja igår blev det ju inget inlägg, sen gjorde jag inte nåt speciellt heller. Idag så har jag bara varit hemma, typ som vanligt. Jag och min lille bror hjälptes åt att göra maten idag det blev spagetti och köttfärssås, gott blev det sen hade vi en sallad bredvid.  Stefan (Min pojkvän) åkte till jobbet vid kvart över fyra så då ringde jag och pratade med min bästis Terese ett litet tag innan jag bestämde mig för att baka lite bröd. det blev formfranska.

Formfranska recept:     Ugnstemp: 200 grader

  • 25g Margarin
  • 5 dl Vatten
  • 50g Jäst
  • 2 tsk Salt
  • 13-14 dl Vetemjöl
Smält matfettet i en kastrull, tillsätt vattnet och värm till 37 grader (fingervarmt). Smula ner jästen i en bunke häll sen i degspadet och rör om tills jästen har löst upp sig. 


Jag använde mig av min bakmaskin så jag smulade ner jästen där och delade smöret i små delar och la ner det i bakmaskinen tillsammans med vattnet. Blandade det tills jästen hade löst upp sig. 

Sen lägger man i saltet och nästan allt mjöl, spara lite till ut bakningen. Arbeta degen tills degen blir smidig och släpper degskålen/bakmaskinen. Låt sedan degen jästa i skålen i 40 min, övertäckt med bakduk. 



När den har jäst klart, knåda degen smidig på mjölat bakbord. Jag valde att göra två stycken längder, men man kan även göra småfranska. Om man skulle vilja göra det blir det 30 stycken.

Formfranskan: dela degen i två delar och forma till släta längder. Lägg dom på bakplåt täckt med bakplåts papper. Låt jäsa under bakduk i 30 min till dubbel storlek. 

Småfranska: dela degen i två delar och forma till längder, dela sen varje längd i 15 bitar och rulla dom till bullar. Lägg dom på bakplåt täckt med bakplåts papper. Låt jäsa underbakduk i 30 min till dubbel storlek. 

När dom har jäst klart, pensla brödet/bullarna med vatten och grädda dom Formfranskan i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 30 min. Småfranska mitt i ugnen i 250 grader i 10-12 min. 

När dom har gräddats klart låt dom svalna på galler utan bakduk. 


När jag väntade på att första jäsningen skulle bli klar så gjorde jag i ordning en Caffe Latte till mig. Mycket gott!!!

  
Jag gjorde i ordning kaffe, sen värmde jag mjölk och använde min Cafe Crema (cappuccino mixer) till att vispa upp mjölken till mjölkskum. Tar inte alls lång stund bara ett par sekunder. Man kan använda den till cappuccino, caffe latte och varm choklad. 

Sen när kaffet var klart och mjölken så tog jag ett glas och hällde i mjölken/skummjölken och sen hällde jag i kaffet. Super gott, jag personligen tycker att det är mycket godare att göra Caffe Latte hemma själv än att köpa de på ett café eller så. 


Här är en bild på brödet när det står och svalnar, även kaffe kokaren kom med och kaffe maskinen. Ja nu har ni även sett en liten del av mitt kök.

Ja det är en del jag har gjort idag men nu ska jag göra mig klar för jag ska ut och gå en kvälls promenad.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar