tisdag 29 mars 2011

Kakor...!!! (Kristyr)

Hejsan Svejsan!


Idag har jag sökt lite jobb, hittade lite men det var inte många. Blev även två brev jag skickade till två ställen. Så får se om man får något svar. Jag hoppas jag får napp snart. Sen så har jag pratat med Jonna lite i telefon.

Just nu sitter jag och skriver det här inlägget och tittar lite på tv....

Jag älskar kakor, vem gör inte det?? Men det finns ju så många olika sorter, så det är inte lätt att välja vad man vill göra för några. Ja man sitter och funderar och tittar runt på lite olika recept och vill typ göra alla men det går ju inte, tyvärr.

Men till slut valde jag två olika sorter Märtas skurna chokladkakor från boken (sju sorters kakor) och mördeg.  

Recept på Märtas skurna chokladkakor:    
 Ugnstemp: 200 grader,  varmluft: 175 grader

  • 200g Margarin
  • 2 dl Socker
  • 5 dl Vetemjöl
  • 4 msk Kakao
  • 1 tsk Bakpulver
  • 1 msk Vaniljsocker
  • 1 Ägg
Pensling & granering:
  • 1 Ägg
  • Pärlsocker
Blanda alla ingredienser till en smidig deg, dela degen i 6 delar. Forma dom till rullar och lägg dom på bakplåt täckt med bakplåts papper. Platta till rullarna lite och pensla med upp vispat ägg och strö på strösocker. Grädda mitt i ugnen ca 15 min, skär dom varma i 2 cm breda, sneda bitar.


Recept på Mördeg:   Ugnstemp: 175 grader

  • 4 dl Vetemjöl
  • 200g Margarin
  • 1½ dl Socker
  • 1 Äggula
Blanda ihop alla ingredienserna i en skål. Platta till degen, lägg den i en plastpåse och låt den vila kallt i minst 30 min. Degen blir lättare att hantera då. 

När jag hade haft den kallt ett tag så kavlade jag ut den på bordet och sen tog jag en pepparkaksform (Blomform) och stack ut kakor och la på bakplåt täckt med bakplåts papper. Sen in i mitten av ugnen, jag hade dom inne i fem minuter men känn efter va ni vill. Jag ville inte ha dom allt för hårda så man kan ju ha dom lite längre också. 
 
När mördegs kakorna hade svalnat så spritsade jag dom med kristyr.

Recept på kristyr:
  • 5 dl Florsocker
  • 1 Äggvita
  • 1 tsk Ättika el citronsaft 
Häll florsocker i en bunke och häll ner äggvitan och citronsaften och vispa upp till en tjock fluffig kristyr. Använd gärna elvisp, plasta in kristyren väl om du ska spara den så den inte torkar.


Goda blev dom!







2 kommentarer:

  1. Dom blev skit goda! vill ha mer tjejen ;D<3<3
    /Jonna

    SvaraRadera
  2. Ja visst blev dom ^^ Mumsigt värre ;D <3<3

    SvaraRadera